Utskrift från malmo.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Veolia startar trafik Stockholm-Malmö

Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Vid månadsskiftet blir det tillåtet för privata tågbolag att köra persontrafik på samma sträckor som SJ.

Det enda bolag som ger sig in i leken från början är Veolia, som kommer köra Stockholm-Malmö på helgerna.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3138..http://www.veolia.se/tmpl/NewsPageWithList____421..
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 30 juni 2009 14:58
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Inte speciellt konstig alls, hur kan man komma på idén att andra ska få konkurrera med SJ, men bara på helgerna? Blir säkert jättebilligt att ha tågen stående på vardagar, not.
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Grejen är att spåren är fulla på vardagarna. Det är bara på helgen som det finns luckor i schemat så det går att klämma in extra tåg.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 1 juli 2009 20:11
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Fredrik Larsson skrev:

Inte speciellt konstig alls, hur kan man komma på idén att andra ska få konkurrera med SJ, men bara på helgerna? Blir säkert jättebilligt att ha tågen stående på vardagar, not.


Jag tror att Veolia har gamla tåg som är avbetalda sedan länge, som används som charterfordon. Det är bara bra att de får rulla mer. För första gången någonsin får vi ett biljettpris som motsvarar vad det kostar att samåka två personer i en törstig svensk bil på samma sträcka. Kan det locka över folk som har tröttnat att köra E4:an och hellre sitter och slösurfar sträckan på tåget?
__________________
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Jag var lite otydlig, jag har absolut inget emot att det blir konkurrens på spåren, snarare tvärt om, eftersom jag anser att konkurrens är en bra sak som får ner priser och/eller ger bättre service. Problemet är att man gör det svårt att konkurrera då SJ kan nyttja sina tåg 24/7 men konkurrenterna tvingas dra in alla sina pengar under veckosluten. Nu läste jag artikeln lite mer noggrant och ser att det blir full konkurrens först den 1 oktober 2010. Riktigt underligt varför det tar så lång tid att avreglera, uppenbarligen vill alliansregeringen avreglera men gör det möjligt för en eventuell röd-grön regering att reglera igen efter bara någon veckas full konkurrens. Under den korta tiden är det högst otroligt att avregleringen blir så framgångsrik att det blir omöjligt att reglera igen.
Jag önskar Veolia lycka till och hoppas att vi i framtiden får fler avgångar, bättre punktlighet och lägre priser.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag är också för en konkurrensutsatt tågmarknad. Det har fungerat bra på flyg- och telemarknaden.
Dock har det inte fungerat lika bra på elmarknaden, och här finns det läga att vara lite vaksam på grund av den stora kapacitetsbristen på järnvägsnätet.
Det blir en inbyggd problematik, eftersom det bara finns plats för ett fåtal aktörer. Grundproblemet som behöver lösas är alltså en utökad kapacitet, och det verkar ju tyvärr svenska regeringar oförmögna att leverera, oavsett partifärg...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
Ulf Adelssom, moderate landshövdingen i Stockholm tyckte inte att det var bra med konkurrens på spåren p g a spårbrist. Det blir ingen sund konkurrens när man ändå inte kan välja resväg. Stambanorna ligger där dom ligger. Vad är poängen med att pressa in konkurrenter med skohorn på det tajta järnvägsnätet? Blir det krångel på spåren så drabbas alla tåg, SJ:s såväl som de privatas. Enklast vore om SJ sänkte priserna så att folk valde tåget istället för flyget.
Jag är inte emot privatiseringen i sig, Anders G, men spåren finns inte i nuläget helt enkelt.
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Anders Anttonen skrev:

Ulf Adelssom, moderate landshövdingen i Stockholm tyckte inte att det var bra med konkurrens på spåren p g a spårbrist. Det blir ingen sund konkurrens när man ändå inte kan välja resväg. Stambanorna ligger där dom ligger. Vad är poängen med att pressa in konkurrenter med skohorn på det tajta järnvägsnätet? Blir det krångel på spåren så drabbas alla tåg, SJ:s såväl som de privatas. Enklast vore om SJ sänkte priserna så att folk valde tåget istället för flyget.
Jag är inte emot privatiseringen i sig, Anders G, men spåren finns inte i nuläget helt enkelt.


Gärna det, men då får staten sluta ta ut vinst ur SJ och börja pumpa in pengar istället. SJ har inte haft råd att göra de investeringar som behövts för att möta hela efterfrågan.

SJ säger att det är brist på spår. Det är halva sanningen, andra halvan är att det är brist på moderna, snabba tåg.
__________________
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
[QUOTE=Rasmus Öhrstig Bratt][...]
SJ säger att det är brist på spår. Det är halva sanningen, andra halvan är att det är brist på moderna, snabba tåg.[/QUOTE]

Tredje sanningen är att Sverige har ett väldigt omodernt signalsystem ATC http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Cont.. som inte möjliggör speciellt tätt emellan tågen. En övergång till ERTMS/ETCS är på gång men kommer ta mååånga år och bli dyrt.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
ERTMS låter som en smart lösning tycker jag. Om det går att frigöra mer kapacitet och få färre förseningar i trafiken med ett nytt signalsystem kommer man väldigt billigt undan jämfört med att öka kapaciteten genom att bygga nya spår.

Plankorsningarna (järnvägsövergångarna) är antagligen också ett kapacitetsproblem som är relativt billigt att åtgärda. Jag vet inte, men jag utgår från att det blir protester om bommarna är nerfällda mer än några gånger per timme.
__________________
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
80% av alla tågresor, enl Banverket, har sin början eller slut vid Stockholm C.
Getingmidjan mellan Centralen och Stockholm S är hela tågtrafikens angelägenhet då den drabbar hela Sverige. Man har med nöd och näppe lyckats pressa in 500 tåg/dygn genom midjan, vilket kräver synnerligen god logistik. Särskilt under rusningen. Den politiska förhalandet av Citybanan har flyttat slutförandet av pendeltågsprojektet åratal framåt. Så länge getingmidjan kvarstår blir det ingen lyckad och sund konkurrens. Åtminstone inte när destinationen är till eller från Stockholm söderifrån.
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
.. om inte privata alternativet får förtur genom getingmidjan förstås.
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Det stämmer nog. Mer än hälften av alla tågresor är resor med SL:s pendeltåg. Alliansen funderar naturligtvis på att avreglera all kollektivtrafik i också i ett senare skede...

Man undrar om det finns någon realism bakom den idén, om det finns några pengar att tjäna på att köra kollektivtrafik i Stockholm. I så borde SL redan idag generera en nettovinst till landstingskassan i år av högkonjunktur likt SJ gör till statskassan. Pendeltågen borde generera en vinst inom SL. Vågar man gissa på att SL aldrig har gått med vinst?
__________________
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
Rasmus:
SL:s kollektivtrafik ÄR avreglerad.
HongKong-baserade MTR tar över tunnelbanan i höst. Veolia fick inte förlängt.
Stockholmståg kör pendeln. SJ har stor inblandning i Stockholmståg.
Vem som kör Roslagsbanan vet jag inte i nuläget.
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!

Senast ändrad 4 juli 2009 07:53
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
SL är avreglerat så till del att olika sträckor läggs ut på koncession.
Det är en lösning som jag personligen tycker fungerar ganska bra.
Däremot har vi inte fri etableringsrätt och kollektivtrafiken är också delfinasierad med skattemedel. Att kollektivtrafiken skulle finansiera sig själv känns helt orealistiskt. Dels för att vi på grund av ett kraftigt planmonopol och starka ideologiska planeringsideologier skapat en mycket utglesad stad som gör det omöjligt att få lönsamhet i kollektivtrafiken innan vi byggt väldigt mycket blandstad och dels eftersom vårt vägnät är skattefinansierat.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

 > Infrastruktur
Veolia startar trafik Stockholm-Malmö

FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Vad händer med Rambergsparken
6 December 2016 20:47 av Dick Olofsson-Skugge