Om man verkligen utnyttjar Västlänken till max, vad kan man åstadkomma då? Precis som Hanssons Stadsbana XL har jag skissat på vad som kan vara möjligt på lång sikt. Det krävs stora investeringar och systemet kan nog inte vara fullt utbyggt förrän 2040.
Systemet bygger på två tågsystem: lokaltåg och regionaltåg. Lokaltågen består av fyra linjer som går i kvartstrafik från morgon till kväll och täcker in Storgöteborg. Regionaltågen täcker in hela Västra Götaland samt angränsande större städer ungefär som Öresundstågen. Alla grenar ut från Göteborg (förutom Hamnbanan och gamla Boråsbanan) får åtta tåg per timme och riktning om man lägger samman lokaltågen och regionaltågen.
Västlänken får 28 tåg per timme och riktning mellan Centralen och Haga och 20 mellan Haga och Korsvägen. 28 tåg kan vara i mesta laget men det rör sig om en kort sträcka med fyrspåriga stationer i båda ändor.
Investeringar som krävs utöver beslutat/planerat:
- Fyrspåriga stationer vid Haga och Korsvägen.
- Tunnel under Göta älv som kopplar Bohusbanan och Hamnbanan direkt mot Västlänken.
- Partiella fyrspår mot Alingsås, Kungsbacka och Landvetter flygplats.
- Ny Säröbana (till att börja med endast till Askim men på längre sikt även till Kungsbacka).
- Dubbelspår via Kungälv och vidare upp till Stenungsund.
- Åtgärder på Hamnbanan för att klara lokaltåg upp till kvartstrafik (dubbelspår hela sträckan).
- Elektrifiering av Kinnekullebanan.
- Götalandsbanan.
Och så här skulle då systemet se ut:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Varje linje har halvtimmestrafik
Senast ändrad 6 april 2015 19:46