Trevlig att hösten drog igång med förnyad VL- och stadstrafik-diskussion. Lite synd kanske bara om Muncks utspel tar styrsel från pågående arbetet utifrån Målbild 2035.
Ditt utkast Mikael är intressant, och väcker några tankar:
Station Stenpiren är nog ett vettigt tillskott. Förmodligen borde den rimligast läggas helt i Otterhälleberget, och inte ut under hamnkanalen (besvärlig geoteknik, snittet kring Residenset är nog tillräckligt komplicerat med VL som den är...). Med stationen nere i Otterhällan, kanske 15 meter under marknivå, blir den väl skapligt tillgänglig från Stenpirens resecentrum vid älvkanten.
Några invändningar dock:
Station Hagakyrkan hamnar djupt, dvs lika djupt som VL/pendeltågen (ned till 30m under marknivå). Tveksamt om det är tillräckligt bra tillgänglighet för att motivera en stadstrafikstation där. Hagakyrkan ligger som bekant lite i ett stadsvacuum mellan noderna Järntorget, Stenpiren och Avenyn/Heden/Valand.
En fördel skulle visserligen vara att Hagastationen blir betydligt mer använd om även stadstrafiken läggs där, vilket vore välgörande för en annars befarat ofta öde pendeltågstation.
En annan svårighet jag tycker mig se är förgreningen från Haga mot Chalmers, Sahlgrenska. Det blir en brant lutning i skarp kurva: från -30 m till säg +30m under Chalmers (marknivå ca +50 m), på en dryg kilometer lång sträcka, dvs 5-6 % lutning kombinerat med kurva. Kanske möjligt men något att titta närmare på.
Och sist den sträckning du föreslagit efter Sahlgrenska mot Marklandsgatan, det blir nog ingen hit att gräva sig tvärs under Botaniska och Vitsippsdalen. Bättre då vore att gå i berget i en båge öster och söder om parkområdet.
Senast ändrad 1 september 2016 22:37