Hej!
Några funderingar strax innan Valsöndagen 14/9:
Att Nej-sidan tagit Västlänken till sitt ”hjärta” som sista chansen att vända opinionen är inte förvånande.
För det måste nog till en smärre ler-bävning för att Nej-sidan ska ha en chans. Det som talar för en relativt klar Ja-seger är framför allt:
1: Privatekonomi, det är en minoritet som betalar kännbart med trängselskatt.
2: Auktoriteter och resurser, där har Ja-sidan ett förkrossande övertag.
3: Politisk korrekthet, många är måna om att ha ”rätt” åsikter.
Att GT öser ut artiklar om Västlänkens problem är heller inget märkligt. Kvällstidningsläsaren, liksom Yimbyiten, läser helst det som bekräftar de egna värderingarna och åsikterna. Dessutom är ju poängen att kränga lösnummer.
(Dock ska man inte försumma tidningarnas vilja att påverka genom opinionsbildning. När jag frågade Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, på förra årets Bokmässa vad hon tyckte om GT:s kampanj för folkomröstning ansåg hon att den låg helt i linje med det uppdrag som svenska kvällstidningar har.)
Min personliga åsikt om Västlänken tycker jag inte är det viktigaste i sammanhanget. Jag anser dock att man bör prioritera de allt knappare resurserna som samhället förfogar över så att de gör maximal nytta. För mig är spårvagnssystemet i Göteborg prio ett när det gäller vår infrastruktur. Ska systemet klara en drastisk ökning av antalet resenärer måste det moderniseras, se:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397fd900..
Min uppfattning är att Västlänken hindrar en sådan satsning. Men jag erkänner ändå villigt att tågtunneln har ett antal fördelar, vilket också framgår av mina dokument, t ex:
http://www.jarnvagsframjandet.se/vadhander/nyheter/bil..
Jag har dock koncentrerat mig på att gräva fram fakta som annars inte lyfts fram i den skattefinanseriade ”informationen”. Att upprepa politikers och myndigheters argument och stämma upp lovsånger finns det ju andra som gör. Min avsikt har samtidigt varit att balansera de inte sällan överdrivna och overifierade uppgifter som motståndarna till tågtunneln lägger fram.
Frågan är förstås alltför komplex för att fångas i korta rallarsvingar mellan bloggare. Men en aspekt som jag tycker oftast kommer bort och är kopplad till Yimby som forum för åsikter är avvägningen mellan förtätning och regionförstoring.
Jag tror på en framtid där vi i allt högre utsträckning kan gå, använda cykeln eller ta kollektiva färdmedel. För att detta ska kunna fungera behöver vi förtäta staden och prioritera den kollektivtrafik som betjänar transporter inom närområdet. Vi bör däremot inte överdrivet subventionera en utveckling där allt fler bor allt längre från arbete och studier.
Parallellt tror och hoppas jag att den nya tekniken kommer att göra att även mellanstora och mindre orter kan attrahera alla typer av människor. Behovet av att fysiskt flytta sig långa sträckor dagligen tror jag kan minskas med de möjligheter som internet och dess efterföljare öppnar. Vad som ligger 30-50 år bort kan vi bara gissa.