David Nylund skrev:
Ingen tokig idé, och Kontrollvägen (är det en gammal del av Södertäljevägen?) finns ju redan där att utnyttja.
Bara att hoppas att det är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarbart.
Jasså, du lät inte positiv ett tidigare tillfälle då jag nämnde detta, men jag kände på mig att det fanns missförstånd i luften. Eller var det att jag också laddar på resten av planen, att årstalänken blir enda vägen upp till essingeleden, nybodamotet och nybodakopplet rivs, årstalänken byggs om till att bli mer markeffektiv. Kanske att den inglasas i en tub likt vad jag sett i asien, som ljudbarriär
När österleden är färdigbyggd så gör man om essingeleden till stadsgata, dvs bussar med hållplatser utefter den, öppnar avfarter typ lilla essingens stängda bom. Trängselavgiften gör att folk väljer södra-östra-norra länken för att åka förbi stockholm redan.
Ekonomiskt försvarbart är svårt att förhålla sig till. Med en bra karta och rätt skala i sketchup borde man kunna mäta ytor som blir tillgängliga, och testa stadsplaner för att räkna ut BTA. Tunneln borde man kunna använda något längdmeterpris på. Finns det andra effekter som är viktiga nog för att vara med i en överslagsräkning?