David Nylund skrev:
Jag vet inte Martin, jag tror nog att i alla fall Fredhäll och Hammarbyhöjden till stor del är befolkade av människor som vill bo centralt men valt bort de ännu dyrare områdena i innerstan (möjligen i kombination med billig parkering och "närhet till naturen"). Jag kan förstås ha fel, men bostadspriserna antyder nog ändå att det är så att närförort främst är ett andrahandsval.
Själv tror jag att förtätning, genomgående stråk och naturliga centra skulle göra dessa områden attraktivare för fler, och att de skulle få ett eget liv som är mer än en pizzeria, ett par källartatuerare och -frisörer.
Det är klart att många i Stockholm vill bo i innerstaden, men det har ju ofta att göra med prestige, bra kommunikationer, bra skolor, och annat som inte egentligen har att göra med stadsbyggnad. I en amerikansk kontext fick liknande saker länge folk som föredrog innerstaden att bo långt ut i förorter. Det är inte alls säkert att kvartersstad på andra platser skulle ha samma attraktivitet. I stort håller jag med om att områden ska förtätas med ett öga på att öka andelen liv och rörelse, men jag tror att det är klokt att göra det varsamt, om det är ett väl fungerande område.
Fredhäll är intressant eftersom kvadratmeter priser på bostäder nuförtiden faktiskt är väl jämförbara med andra delar av innerstaden. Om man tar hänsyn till avstånd till T-centralen och standard så är inte Fredhäll mindre attraktivt mätt i priser på bostadsrätter än andra delar av innerstaden.
Angående Hammarbyhöjden så tror jag det är en ganska stor del unga barnfamiljer med små barn som är nöjda med platsen, en hel del unga par och individer som ofta nog hellre vill bo i innerstaden, och en stor andel pensionärer som nog är ganska nöjda. De tre delarna är nog ungeför lika stora.
I New York finns annars gott om NIMBYism där kärnan helt enkelt är att gör ingenting attraktivare här! Isåfall stiger priserna och jag måste flytta (antagligen eftersom exakt det onekligen inträffat på många håll de senaste 30 åren), och ingen som är som mig kan bo kvar. Det har vi tur nog inte så mycket av i Stockholm iallafall.
Senast ändrad 1 december 2013 20:10