Utskrift från malmo.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Tystare flygplan håller Bromma vid liv?

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Hittade en artikel om något som kan vara ett genombrott i flygets bullernivåer. (Det kan också vara en överdriven beställningsartikel, eller någonstans där emellan): http://www.canadianbusiness.com/companies-and-industries/shhhhh/

At least, such is the craft’s promise. Thousands of hours of flight testing for both the 110-passenger CS100 and the larger, 135-passenger CS300 are still needed to prove their mettle. But it all starts with first flight, and when the moment finally arrived at least one promise was made manifest: as FTV1 lifted off, those in attendance, standing a mere 150 metres away, could barely hear it make a sound. It was a stark contrast to the clearly audible Global5000 jet that had taken off minutes before, and it was that silence that caused their hearts to skip a beat.

Fetstilen är min. Jag tänkte att detta ändrar genast förutsättningarna för Brommaflyget, men Braathens Aviation som flyger där är steget före:

Tryggve Gjertsen, the fleet manager for Sweden’s Braathens Aviation, is among those who couldn’t wait for the test data. He was one of the first to sign on the dotted line for the CSeries, purchasing a total of 10 aircraft in June of 2011, and Braathens will be the first to bring the planes into service. Braathens flies domestic routes in Sweden from Bromma Airport, located just seven kilometres from downtown Stockholm. Its proximity to the city makes it a lightning rod for noise and emissions concerns. “Our fleet needed replacing, and we had a lot of environmental sensitivities to manage,” Gjertsen says. “When we looked, nothing could compare to the CSeries. Airbus and Boeing planes could not operate on our short runways. Embraer was no match in terms of range. And for noise, emissions and fuel consumption, it was the best plane available.”
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Min gissning, politikerna samt luftfartsverket kommer 2030 säga att enbart flygplan av en ny tystare typ kommer att användas vid en förlägning efter 2037 av nuvarande licens. 2040, av kostnadsskäl var det omöjligt att använda sig av denna typ av flygplan men möjligheterna att öka andelen plan av denna typ kommer att utredas.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Bromma är för centralt belägen. Ytan för attraktiv och inflygningsrutterna lägger en höjdrestriktion över mycket stora landområden.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Jag är för en nedläggning av Bromma om marken utnyttjas effektivt och efter Yimbys önskemål. Samt att miljörestriktionerna för Arlanda slopas.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Alviks Torn blev 18 våningar istället för 24 våningar bara för att Bromma flygplats har höjd restriktioner på mark runt omkring sig.

Den översta lägenheten kostade 17,4 miljoner och kvadrat meter priset i huset är mellan 45 000-100 000kr.

Bromma flygplats (Luftfarts verket?) borde därför betala minst 85 miljoner kr till Stockholms stad för att de förstör detta huset. Sedan använder staden dessa pengar till att bygga bostäder någon annanstans.
Senast ändrad 9 november 2013 17:15
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Christian S skrev:

Hittade en artikel om något som kan vara ett genombrott i flygets bullernivåer. (Det kan också vara en överdriven beställningsartikel, eller någonstans där emellan): http://www.canadianbusiness.com/companies-and-industries/shhhhh/

At least, such is the craft’s promise. Thousands of hours of flight testing for both the 110-passenger CS100 and the larger, 135-passenger CS300 are still needed to prove their mettle. But it all starts with first flight, and when the moment finally arrived at least one promise was made manifest: as FTV1 lifted off, those in attendance, standing a mere 150 metres away, could barely hear it make a sound. It was a stark contrast to the clearly audible Global5000 jet that had taken off minutes before, and it was that silence that caused their hearts to skip a beat.

Fetstilen är min. Jag tänkte att detta ändrar genast förutsättningarna för Brommaflyget, men Braathens Aviation som flyger där är steget före:

Tryggve Gjertsen, the fleet manager for Sweden’s Braathens Aviation, is among those who couldn’t wait for the test data. He was one of the first to sign on the dotted line for the CSeries, purchasing a total of 10 aircraft in June of 2011, and Braathens will be the first to bring the planes into service. Braathens flies domestic routes in Sweden from Bromma Airport, located just seven kilometres from downtown Stockholm. Its proximity to the city makes it a lightning rod for noise and emissions concerns. “Our fleet needed replacing, and we had a lot of environmental sensitivities to manage,” Gjertsen says. “When we looked, nothing could compare to the CSeries. Airbus and Boeing planes could not operate on our short runways. Embraer was no match in terms of range. And for noise, emissions and fuel consumption, it was the best plane available.”


Det är ett konventionellt flygplan, om än förfinat. Det finns än mer revolutionerande flygplan i framtiden. Även flygplanen är på god väg att bli elektriska! Här finns en film om en variant från Boeing. Drivkraften bakom denna förvandling är, liksom tidigare, att sänka bränsleförbrukningen och därmed kostnaden för att operera flygplanet. På samma gång så sänks även ljudnivån.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Alf . skrev:

Alviks Torn blev 18 våningar istället för 24 våningar bara för att Bromma flygplats har höjd restriktioner på mark runt omkring sig.

Den översta lägenheten kostade 17,4 miljoner och kvadrat meter priset i huset är mellan 45 000-100 000kr.

Bromma flygplats (Luftfarts verket?) borde därför betala minst 85 miljoner kr till Stockholms stad för att de förstör detta huset. Sedan använder staden dessa pengar till att bygga bostäder någon annanstans.


Goda nyheter angående Bromma.

http:​/​/​www.​dn.​se/​sthlm/​fritt-​fram-​for-​hogre-​hus-​runt-​b.​.​

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Tystare flygplan håller Bromma vid liv?

FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

Vad händer med Rambergsparken
6 December 2016 20:47 av Dick Olofsson-Skugge