Utskrift från malmo.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Korsvägen-Hisingen, en alternativ Västlänk.

Sida 4 av 4
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Krister Malmqvist skrev:

Det verkar vara lämpligt att skicka vidare Bigerts och Jörgensens idéer till GP eller andra media som är intresserade av att publicera. Även om inte Yimby ställer sig bakom förslaget så bör inte diskussionen tystna. Kanske kan Bigert-Jörgensen som privatpersoner skicka materialet till pressen?


Krister,
Bigert har redan publicerat sitt alternativ. Det är tyvärr helt utan förtjänster och är till och med sämre än dagens verklighet. I utredningen om Västlänken så avfärdas den varianten i en mening eller två.

Alternativet Korsvägen - Hisingen är ett fungerande alternativ. Men, det är också utrett inom ramen för Västlänksutredningen och har en högre kostnad och sämre nytta än Västlänken. Därför så ströks den också och klarade sig inte fram till "finalen" där man till sist valde Västlänken, Haga-Korsvägen.
Senast ändrad 5 november 2012 12:03
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Krister Malmqvist skrev:

Det verkar vara lämpligt att skicka vidare Bigerts och Jörgensens idéer till GP eller andra media som är intresserade av att publicera. Även om inte Yimby ställer sig bakom förslaget så bör inte diskussionen tystna. Kanske kan Bigert-Jörgensen som privatpersoner skicka materialet till pressen?


Krister,
Visst borde Hans skicka in sitt utmärkta förslag till GP för att få vidare läsekrets.

Mitt eget förslag finns redan som debattinlägg:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1038617-effekti..
och vidare förklaring:
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2370

F ö står det ganska klart att det är Hisingen som är i behov av nya pendelstationer.
Jämför t ex hur biltrafiken utvecklats 1991-2011:
http://www.statistik.tkgbg.se/statistik.asp?sGata=
( de mest trafikerade gatorna/lederna )
Haga-området = -35%
Korsv-området = -27%
City = -28%
Hisingen: + 24%
/ Mikael
Senast ändrad 17 februari 2013 02:53
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
En lite ny variant av Korsvägen-Hisingen: med Duospårväg, enligt nedan.


P.S. Hela bildserien är uppdaterad, se första inlägget i denna tråd!

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 27 januari 2013 19:46
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hans Jörgensen skrev:

En lite ny variant av Korsvägen-Hisingen: med Duospårväg, enligt nedan.


P.S. Hela bildserien är uppdaterad, se första inlägget i denna tråd!

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Hans,
Ser mycket intressant ut. Passar ju också grymt bra med ev utbyggnadsplaner för Bohusbanan.
/ Mikael
Senast ändrad 27 januari 2013 19:46
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Ja, tycker också det ser intressant ut

Bra initativ med er debattartikel i dagens GP.

Svårt för Göteborg att motstå den möjligheten.
Man borde även ta ett större grepp i samband med Centrala Älvstaden, och då specifikt att lägga banan i tunnel förbi Frihamnen/Hjalmar-området, så som ni skriver. Även, eller kanske framförallt, godsbanan behöver gömmas på något sätt. Antingen i samma tunnelstråk, eller i ett helt nytt stråk på Hisingens inland.
Senast ändrad 24 januari 2013 21:12
Sida 4 av 4

 > Infrastruktur
Korsvägen-Hisingen, en alternativ Västlänk.

FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...