Gunnar Einarsson skrev:
Backaplansområdet har väl ett i hög grad ett rutnät redan? Utgå från det och försök hålla dig till historiska mönster. Se exempelvis kartor i Garellicks böcker m.m. Ha koll på proportionerna! En typisk kortsida på ett kvarter i Göteborg brukar vara omkring 60 meter (finns antagligen skäl för det, såsom gårdsstorlek kontra höjden på hus i stenstaden t.ex) och se även upp med hur breda/smala dina gator blir. Det är inte oväsentligt beroende på art av trafikering, eventuella spårvagnslinjer, planerade stadsbanesträckningar etc. En vanlig stadsgata med dubbelriktad trafik, parkeringsrad och hyfsade trottoarer tycks bli omkring 16 meter bred.
Med andra ord, allt måste passa in med allt annat så att bara bränna på med en godtycklig jätteplan utan att noga tänka igenom vad man gör, kanske stämma av med andra och besöka området ifråga är nog mer eller mindre meningslöst.
Om jag får säga något om din skiss så verkar allt vara väldigt snett. Jag blir lite yr.
Jag utgår efter kvarterstorleken som existerar mellan Avenyn och Vasaplatsen. Vissa hus får bli punkthus/skrapor.
Dessutom har vi ett planeringsfel jag vill rätta till, nämligen den nu obefintliga kopplingen mellan Litteraturgatan och Björlandavägen. De verkar som gjorda för varandra. Speciellt med spårväg.
Sedan bör man tänka i banorna "boulevard" med Lundbyleden, vilket mitt förslag med hus dikt an till den. Höga hus vill jag poängtera.
Swedenborgsgatan looks fine and dandy, tills man kommer till H.B-platsen. Därför drar jag abrupt ett en gatstump mot söder för att just möta H.B-platsen. Blir för ojämnt annars.
Sedan har jag följt Kvilllestans gator och utgått efter dem när jag dragit. Verkar mest logiskt.
Senast ändrad 27 juli 2012 15:20