Utskrift från malmo.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Världens 51 mest använda tågstationer

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2011
Kul läsning!

http://en.rocketnews24.com/2013/01/30/the-51-busiest-train-stations-in-the-world-all-but-6-located-in-japan/

De tre mest trafikerade (i personer räknat) ligger i Tokyo. Observera hur "Tokyo station" ligger först på femte plats i Tokyo (eller sexa, om man räknar Yokohama till Tokyo). Något att tänka på för den som tror att alla linjer bör passera T-Centralen/Slussen.

Något annat man kan lära sig av de här stationerna är att ge alla utgångar ett ID, t.ex. "Utgång 4E". Varje gång nån ska till mitt kontor får jag säga "Ta den utgång som är närmast tågets sista vagn, om du kommer från centralen, och sen höger." Det blir lite tjatigt i längden.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
I Seoul så är utgångar också numrerade och väl utritade på kartor, och de används i skyltningen under jorden. Väldigt tacksamt för mig som inte har lätt att minnas koreanska namn, men "Exit 4" är lätt.

Då platformar har dörrar så är varje dörrpar numrerade, och man kan även se i tunnelbanekartan vilken dörr man ska gå in på för att få kortaste byte när man byter linje.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Angående Tokyo Station, så har Tokyo:s verkliga mittpunkt legat en bra bit väster ut nu i över 50 år. Till och med stadshuset ligger i Shinjuku.

 > Infrastruktur
Världens 51 mest använda tågstationer

FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Vad händer med Rambergsparken
6 December 2016 20:47 av Dick Olofsson-Skugge