Utskrift från malmo.yimby.se
....

 > Städer

Linnéplatsen

Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Hur kan man göra linnéplatsen o området däromkring schysstare i samband med en boulevardisering av Dag Hammarskjöld?

En första skiss



Röd: Hus
Blå: Två eller trefilig rondell (där yttersta filen skulle kunna tillåta av och påstigning)
Beige: g/c, torg, väster om nya husen mellan Dag Hammarskjöld och slottskogen skulle det kunna vara gång-/cykelfartsgata
A: Underjordisk hållplats spårvagn (allélänken), ev överjordisk hållplats för annan spårvagn och buss
B: icke utritat läge för bussar som går övre husargatan

Anser man att det är viktigare att husarbussarna och vagnarna hamnar närmare varann så kan man ju också lägga ihop dem närmare där de går idag även om de då kommer längre från huvudingången t slottskogen och kanske inte möjliggör lika mycket ny bebyggelse, om man inte vill bygga någon slags skyskrape-ikonbyggnad i rondellen då ;-)
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Erik Funck skrev:

Hur kan man göra linnéplatsen o området däromkring schysstare i samband med en boulevardisering av Dag Hammarskjöld?

En första skiss



Röd: Hus
Blå: Två eller trefilig rondell (där yttersta filen skulle kunna tillåta av och påstigning)
Beige: g/c, torg, väster om nya husen mellan Dag Hammarskjöld och slottskogen skulle det kunna vara gång-/cykelfartsgata
A: Underjordisk hållplats spårvagn (allélänken), ev överjordisk hållplats för annan spårvagn och buss
B: icke utritat läge för bussar som går övre husargatan

Anser man att det är viktigare att husarbussarna och vagnarna hamnar närmare varann så kan man ju också lägga ihop dem närmare där de går idag även om de då kommer längre från huvudingången t slottskogen och kanske inte möjliggör lika mycket ny bebyggelse, om man inte vill bygga någon slags skyskrape-ikonbyggnad i rondellen då ;-)


Intressanta idéer. Väl värda att utgå ifrån för att göra en 3d modell i sketchup av. Det enda som känns svajigt är rondellen. Rondeller har en tendens att ta otroligt mycket plats. Kan man hitta en enklare lösning är det att föredra tycker jag.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Profilbild
Daniel Andersson
536 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Den bilden minns jag. Ganska elegant. Kan inte var särskilt många bilar som skall från Linnégatan (norrifrån) mot Rosengatan. Kan de inte köra ett varv i rondellen, så slimmar vi lösningen ytterligare.
Hur funkar Allélänken (som är tänkt att komma upp vid Linnéplatsen) med denna lösning?

 > Städer
Linnéplatsen

FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...