Utskrift från malmo.yimby.se
....

 > Allmänt

Visualisering av öppen data i New York

Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Lite tuffa visualiseringar för New York från en nyöppnad databas.

andrewxhill.github.io/cartodb-examples/scroll-story/pluto/index.html
Senast ändrad 9 augusti 2013 22:37
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Istället för att skapa en ny tråd, lite mer visualisering: en karta över byggnader i nederländerna som är färgkodade efter byggnadsår.

http://dev.citysdk.waag.org/buildings/
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Fascinerande med de kopiösa mängderna växthus man har byggt sedan 70-talet, speciellt söder om Haag.
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Fortsätter den här tråden med andra visualiseringar, nu en karta som visar skatteinkomst per tomtareal i Fredericton, New Brunswick, Kanada.

http:​/​/​www.​whackdata.​com/​20​14/​0​7/​24/​harvesting-​out-​cit.​.​
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Herbert Tingesten skrev:

Fascinerande med de kopiösa mängderna växthus man har byggt sedan 70-talet, speciellt söder om Haag.


Ännu mer fascinerande är att det verkar vara nästan det enda dom har byggt. Det är inte konstigt att man såg sig tvingad att ockupera hus för att få nånstans att bo...
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Christian S skrev:

Fortsätter den här tråden med andra visualiseringar, nu en karta som visar skatteinkomst per tomtareal i Fredericton, New Brunswick, Kanada.


Undrar om sådana siffror finns för svenska förhållanden?

Jag minns att Michael Hudson - amerikansk spekulationskritisk ekonom, finns på http:​/​/​michael-​hudson.​com/​ - efterlyste såna här siffror för att hålla koll på fastighetsspekulationen. Han hittade inga.
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Mer icke-relevant till originaltråden, men här finns dxf fil med vägar och fastigheter i 2d över stockholm.

http:​/​/​bdon.​org/​cad/​#stockholm
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Fortsätter med mer datavisualisering, här visar man hur populära stråk är för cykel/löpning som registrerats med en gps-loggande app. Här inzoomad på stockholm men de har data över hela världen. Urvalet är väl viktat mot rena motion/rekreationsturer och inte helt representativt för cykelpendling (skulle vara intressant att se vardagsresor 6-9, 16-19 enbart).

http:​/​/​labs.​strava.​com/​heatmap/​#13/​18.​0​4949/​59.​32789/​b.​.​

Man kan utläsa mycket intressant, hur styvmoderligt man låter cykeln förhålla sig efter Södertäljevägen jämfört med den raka bilvägen. Att en cykelbro från lövholmen till reimersholme nog skulle passa bra i cykelnätet. Hammarby sjöstad verkar inte ha så många cyklande, kanske skulle stimuleras med en cykelbro luma-vintertullstorget?

Det är intressant att titta på stockholms slingriga cykelvägar, och jämföra med en cykelstad som typ Köpenhamn eller Amsterdam, där stråken är raka.

Så snart Svindersviksbron är redo för passage lär man se nya resvanor. Kanske cykelfärja över till djurgården skulle vara populärt, eller in till Skeppsholmen för att minska avstånden?

Sån här data lär ju också ha snittfartsinformation, se vart folk behöver stanna. Varje trace kan nog isoleras, så man skulle kunna lägga ett tvärsnitt på en gata och se vilket håll folk fortsätter, för beslut om hur man skulle bygga cykelinfra.
Martin Kolk
526 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Väldigt intressant karta. Jag tycker den ger en ganska positiva bild av Stockholm som cykelstad. Jag tyckte det intressanta var att det inte var så slingrigt, långa raka stråk verkar dominera.

Dock tror jag att den inte riktigt visar hur "vanliga" personer cyklar, utan att rutter för folk som cyklar som träning, samt personer med mycket lång pendling till jobbet. Jag tror att en karta över vardagscyklism skulle vara mycket mer koncentrerad till mindre cykelvägar.

Tycker kartan också visar potentialen för en bro mitt över brunnsviken. Lite konstigt hur lite trafik som går över broarna vid Lilla Essingen. Håller med om Hammarby sjöstad också, skulle dessutom avlasta Skanstullsbron vid rusningstid.
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Ja, det finns vissa fel i att använda detta som underlag på hur nyttoresor utförs. Men jag tycker ändå att den målar fram förväntade huvudstråk som jag knappast tror "lycrasvetton" väljer för sina helgturer.

Brunnsviken ja, Edsviken också. Men för båda har det gått så långt att tvärbanan bör korsa över bro också. Vi har ältat det där här i många trådar och många år.

Ska man starta en ny tråd om förslag? Jag tycker också det finns saker att hitta som kan göras bättre. Men viktigast är väl hur man lyfter det om möjligt? Skulle det funka med http:​/​/​www.​stockholm.​se/​tycktill ?
Martin Kolk
526 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Christian S skrev:


Brunnsviken ja, Edsviken också. Men för båda har det gått så långt att tvärbanan bör korsa över bro också. Vi har ältat det där här i många trådar och många år.

Ska man starta en ny tråd om förslag? Jag tycker också det finns saker att hitta som kan göras bättre. Men viktigast är väl hur man lyfter det om möjligt? Skulle det funka med http:​/​/​www.​stockholm.​se/​tycktill ?


Verkligen, en GC+tvärbananbro över Brunnsviken är nog det bästa förslaget som jag sett på Yimby men som jag aldrig sett i något annat sammanhang. Det förtjänar verkligen att uppmärksammas mera så fler folk får upp ögonen för idén.

Tror att enbart att skicka in en åsikt till staden nog inte skulle ge så mycket spår, men det är verkligen något som borde lyftas om och om igen, i yttranden, samt i kontakter med media och politiker.

 > Allmänt
Visualisering av öppen data i New York

FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...