Utskrift från malmo.yimby.se
....

En studie i shared space

 

I början på sommaren bodde jag med familjen ett par nätter på Via dei Cappellari mitt i Roms äldsta delar. Gatan löper ut i Campo Fiori – detta härligt ostädade torg där det på förmiddagar är torghandel och på eftermiddagar och kvällar fullt av uteserveringar.

Det finns mer än tillräckligt att göra i Rom, men ibland fastnade jag bara i fönstret, fascinerad tittande ned på gatan - och undrande vad det är som gör en italiensk gata som denna så självklart urban och mänsklig. Varför trivs vi så bra just här?

Via dei Cappellari är ganska typisk för centrala Rom. En lugn, smal gata som slingrar sig genom den täta staden. Man ser inte långt ned för gatan varför en promenad ger ständigt nya intryck. Husen innehåller bostäder, kontor, butiker och enstaka verkstäder och restauranger.

Gaturummets väggar består av en tät sluten rad av varierade husfasader, alla med ingångar som vänder sig direkt ut på gatan. Ofta finns det bakom en dörr en lång tunnelliknande gång som leder längre in i huskroppen – i det sammanväxta gyttret av hus kan man således sluta vid en trappa upp i ett helt annat hus; varför det ibland kan vara svårt att lokalisera sig i en lägenhet där fönstret bara leder ut mot en djup ljusbrunn.

Men när man skall ta sig ut ur bostaden finns det ingen alternativ väg till en bakdörr eller en nedgång till en parkeringskällare. Här är man så illa tvungen att bidra till gatans liv med sin fysiska närvaro, träffa grannar och förbipasserande – och måste därför vara någotsånär presentabel i varje situation - även om det bara är att släppa ut katten.

Andra öppningar i husen täcks på natten av en jalusi, som när den öppnas på morgonen kan dölja både ett garage och en butiksentré – här finns inte alltid skyltar och när jalusin är stängd ser man inte alltid vad som finns bakom. Man skyltar sin restaurang eller butik genom att möblera gatan med växter eller varor. Det räcker.

Gatan är väldigt smal, kanske 5-6 meter, och hela gatans yta är belagd med de typiska romerska gatstenarna sampietrini av svart, slät basalt. Här finns ingen markerad trottoar, ingen körbana – bara en stor subtilt varierad yta av shared space. Jag kan inte låta bli att jämföra med Kungsgatan i Göteborgs nya exklusiva, men åh så tråkigt släta granityta. Hur får man detta fina liv i en yta utan att offra tillgängligheten? (För samprietrini ligger ibland ojämnt och blir tyvärr hopplöst hala vid regn).

 

Har man ingen trädgård till sin bostad får man erövra några decimeter gata och ställa ut ett par krukor eller gräva ned ett rör och plantera ett par klängväxter. Det räcker gott. Istället för uteplats kan man flytta ut ett par plaststolar och ta en paus med en kopp kaffe. När det kommer en bil få man ju flytta på sig – no big deal....

För här är gångtrafik standard, men bilar är också välkomna. En bil, en Vespa, en minibil, men även en lastbil ibland, i lagom storlek. Förmodligen skall man ha någon form för tillstånd för att köra här, men jag ser inga skyltar om det. Det känns bara självklart – här kör man försiktigt och långsamt. Och detta i en tydlig kontrast till hastigheten (och ljudnivån) på de större romerska gatorna, där man som främling undrar hur många olyckor det är som man inte ser.

Det finns faktiskt även några få parkerade bilar och vespor här och var på Via dei Cappellari. Jag skulle gärna vilja veta om de får ha sin omarkerade p-plats av ren hävd eller om de faktiskt betalar för den?

Är det nu bara det italienska klimatet som gör det? Använder man gatan som ett gemensamt uppehållsrum av den simpla orsaken att det är skönt att vara ute? Nej, man ser inte alls samma gatuliv i en modern, gles italiensk stad. Där korsar man gärna den tomma trottoaren för att ta bilen direkt till närmaste inköpscentrum.

I denna täta stad finns bara två vägar till och från ditt hus – upp eller ned för gatan. Det går inte att smita.

Gå med i YIMBY Malmö
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Denna artikel är publicerad både här och på Yimby Göteborg, Yimby Stockholm och Yimby Uppsala.
Kommentarerna nedan är från alla dessa siter.
 0
Patrik Höstmad (27 Juli 2015 15:25):
En länk till den pågående diskussionen om inlägget i Facebookgruppen Yimby Göteborg (kräver Facebookkonto och inloggning).
https:​/​/​www.​facebook.​com/​groups/​18858735822/​permalink/​.​.​
+2
Martin Kolk (27 Juli 2015 16:17): Online
I både Japan, Korea, och Taiwan är det också så som de flesta centrala bostadskvarter ser ut. Det blir inte alltid så livligt, men är väldigt behagliga kvarter att röra sig i. Det är ju också oerhört effektivt markutnyttjande.

Dock är det ju oförenligt med ett bilinnehav på mer än 0,1-0,2 bilar per lägenhet (dock betydligt fler scootrar/mopeder), så vår svenska bil/stadsbyggnadslobby lär väl aldrig tillåta det. I Östasien löses det genom att man för att äga en bil måste äga ett parkeringstillstånd (till marknadspris).
+2
Martin Ekdahl (27 Juli 2015 17:14):
Mycket trevligt med exempel från andra städer såsom denna. Jag hade själv glädjen att få uppleva några italienska städer förra sommaren då jag och min fru åkte på bröllopsresa i en husbil genom Europa. Fantastiskt mysigt och självklart ytterst stressande om man försöker hitta fram med en husbil i de trånga gränderna. Fast det är väl självförvållat förstås.
+1
Pawel Flato (27 Juli 2015 19:26):
Tack för en fin och bra text! Skulle gärna bo i en liknande miljö.
+1
Gabriel GADD (28 Juli 2015 03:32):
Även jag skulle gärna vilja bo en dylik miljö! Det påminner mig om en kortare tillvaro i Rom för länge sedan då vi hälsade på en ung svensk-fransk familj.

De hyrde en förtjusande våning av en markisinna i centrala Rom, nära Trinità dei Monti och Spanska Trappan. Våningen gick tvärs igenom flera gamla, sammanbyggda hus, med smärre nivåskillnader, tre eller fyra trappor upp. En härlig upplevelse, desto mer som markisinnan, som de flesta italienare, hade en utsökt smak där gammalt och nytt passats in i en harmonisk enhet.

Det är inte för inte Rom kallas städernas stad!
 0
Mats (28 Juli 2015 08:41):
Pawel, Gabriel: ni är inte ensamma, miljoner människor tänker likadant som er och priserna har blivit därefter. För några år sedan var jag inne i ett hus i Sienas äldsta stadsdel och priset var många miljoner. Även hyreslägenheter är knappt att tänka på för ordinära inkomster. Till det positiva av gentrifieringens krafter hör att det strömmar in kapital och att husen faktiskt rustas upp och underhålls för framtida generationer.

Det började väl med David Bowie eller Mick Jagger som köpte ett vinslott i Toscana på 1970-talet och sedan dess vill varenda nyrik kändis eller företagare bli sin egen ekologiska vinbonde och ströva runt i det antika landskapet med en stråhatt. Samtidigt trängs den fattigare delen av befolkningen ihop i dystra miljonprogramsområden dit det aldrig någonsin kommer att åka några turister.
+2
Annette Vejen Tellevi (28 Juli 2015 13:36):
Jag kan rekommendera Kristina Kappelins bok Italiensk Dagbok om man vill ha lite lätt rolig sommarlektyr. En pedagogisk introduktion till skillnaderna mellan Skandinavien och Italien. Där skriver hon bland annat om hur billiga hyreslägeheter är i princip okända i Italien. Man äger sin bostad. Det har betydd att det är vanligt att gamla människor säljer sin bostad, med klausulen att de ska få bo kvar tills de dör. Ju yngre och friskare säljaren är, desto billigare blir lägenheten. Tänk och gå och vänta på att en annan person skall dö förrän man kan flytta hemifrån?
 0
Jan Wiklund (30 Juli 2015 09:25):
Det kanske är ett skäl till att italienarna håller på att dö ut - unga människor kan inte skaffa bostad och bor därför kvar hos föräldrarna och kan inte bilda familj. Samma sak i Spanien för övrigt där man också äger sin bostad.

Men det har ju inget med delad plats på gatan att göra. Delad plats har att göra med att staden är tät och att i princip alla ärenden kan uträttas till fots.
+2
W Wallin (30 Juli 2015 19:11):
Som Stadsarkitekt måste jag ange följande.
Intressant läsning, men inget för oss byråkrater. Vi kan aldrig godkänna dessa fönster och portar i ett bygglov och gatorna har inga skyltar, trottoarer, lyktstolpar eller kantstenar. Vi kan aldrig låta den lille privata byggherren fritt få lösa sina lösningar med genomgångar och inne gårdar, förråd och sånt, som man bara spontant själv bygger.
Det måste finnas Planarbete, Detaljplanearbete, bygglov, igångsättningsbesked och färdigställande, för allt som byggs och vi som stadsarkitekter råder och har tolkningsföreträdande över utförande, byggande och utformning.
I detta fall tycker vi att det borde vara större hus med många hundra lägenheter, i denna centrala delen av staden och att de hade samma utformning och fasad.
Vi skulle aldrig tillåta anpassade, mindre enheter utformade av byggherren och hans kund själva. Planarbetet skulle visa på, att de inte var ekonomiskt försvarbart, med det lilla antal bostäder, även om inte kommunen ägde marken.
Vi förordar mångmiljonbyggen och en mycket mer effektiv användning a marken, särskilt i centrala delar och absolut inga bilar.
Det löser vi med att ha många parkeringsvakter, trängselskatt och kontroller.
Sedan a det visat sig att gatsten rör sig med tiden och ger ett oregelbundet utseende, vilket inte kan godkännas.
Vi föreslår bostadsbyggande enligt de som nu byggs på"Synvillan" till exempel.
Christer Persson
 0
Torbjörn Albért (14 Augusti 2015 13:59):
Intressant och givande läsning. Lika bilfritt kan man få på hur brett gaturmu som helst om man inte tillhandahåller parkeringsutrymmen (à la Dragarbrunnsgatan, Uppsala) eller genomfartstrafik (à la Dragarbrunnsgatan i Uppsala).
Shared Space är en idé för att få ner fordonshastigheten på en genomfartsgata som passerar ett större fotgängarstråk genom att ta bort skyltar, markeringar och andra anvisningar om var man ska gå och köra.
 0
Ottosson (14 Augusti 2015 17:55):
Dragarbrunnsgatan Uppsala var intressant

https:​/​/​www.​google.​se/​maps/​@59.​860​5942,17.​6378854,3a,7.​.​

Vilken puls! Vilket stadsliv! Vilket mys! Så otroligt bra det blir bara några 10-tals skattemiljoner läggs på att göra så bilarna kör en annan väg! Det är såhär våra stadsgator ska se ut! Bilisterna får hålla sig på avstånd på växande trafikleder och göra sina ärenden I växande extern-handels/industri områden. Samtidigt kan politikerna klappa varandra om ryggen och utropa hur lyckosamma de är I att göra städerna "hållbara" och, som det heter, ge mer plats åt människor.

För bilfientliga politiker och andra är shared space I praktiken en idé för att få bort bilister från hela gator/stadsdelar, ingenting annat.
+2
Jan Wiklund (14 Augusti 2015 18:43):
Som sagt, delad plats fungerar när staden är så tät att ärenden kan uträttas till fots... Vilket innebär tät stad först, delad plats sen.
+2
Bo Lagerqvist (21 Augusti 2015 12:34):
Många svenska stadsarkitekter kunde ha undvikit (och kan fortfarande undvika) att riva liknande miljöer och ersätta dem med köplador i betong och parkeringshus.
 0
W Wallin (15 November 2015 09:25):
Förklaring jag hoppas att de som läste det som skrevs av C Persson ovan är en parodi på dagens "Planarbete", som utförs på kommunens kontor. Kommentarerna är dock de som man som byggherre får till svars av dessa tjänstemän.
W Wallin
 0
Ragnar Lind (16 November 2015 15:13):
W Wallin:
Jag finner din kommentar ovan rörig och obegriplig. Jag har letat efter "C Persson ovan", men hittar hen inte. Är det ett inlägg, eller....
Som sagt,jag ser fram emot ett förtydligande.
 0
Staffan J (22 November 2015 22:32):
He he, jag tyckte C Perssons inlägg var bra...
Den förklarande kommentaren senare behövdes inte ens.
Fast för Ragnar L verkade den mer förvirra än hjälpa...?!? :)
FÖLJ OSS
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Malmö:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY Malmö är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Malmö skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsdelar - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar värdefull odlingsmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver ekonomisk och ekologiskt kostsam bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY Malmö vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer. Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY Malmö vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och avspegla intressant och utmanade arkitektur.

YIMBY MALMÖ PÅ TWITTER
 Twitter
 
...